Of je nu topsporter of een recreatieve sporter bent, voeding speelt een belangrijke rol. Het doel dat je als sporter hebt kan zeer uiteen lopen. Van het behalen van een persoonlijk record of een tijdslimiet waar een prestatie aan moet voldoen tot afvallen, een lager vetpercentage of gewoonweg lekker in je vel zitten en veel energie hebben. Voeding kan het verschil maken!

Allereerst is voor een sporter een goede basisvoeding nodig waar alle essentiële voedingsstoffen in terug komen. Een lichaam dat goed in balans is zal beter kunnen presteren. Wanneer we gaan sporten zal je in ieder geval meer energie nodig hebben. Waar we die energie vandaan halen is per persoon verschillend en afhankelijk van trainingsvorm, -intensiteit en -frequentie. Daarbij wordt ook rekening gehouden met welk (sport) doel je hebt. Ook speelt voeding een grote rol bij het herstel na een training. Tegenwoordig zien we een toename in gebruik van voedingssupplementen en herstelpreparaten zoals extra vitaminen en mineralen, of proteïnepreparaten na de training. Maar wanneer is dit nu daadwerkelijk nodig? Baat het niet dan schaadt het niet toch? Dit is niet waar! Voor een recreatieve sporter is een goede basisvoeding genoeg om aan voldoende voedingsstoffen te komen. Soms staan er doseringen op een verpakking tot wel 100x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit kan wél schadelijk zijn en bovendien is dit helemaal niet nodig en kan je behoorlijk wat kosten besparen. Wel kunnen bijvoorbeeld eiwit-/koolhydraatpreparaten uitkomst bieden voor topsporters die een enorme hoeveelheid energie extra nodig hebben.

Ben je benieuwd wat voeding voor jou kan betekenen? Als je interesse hebt in een (sport)voedingsadvies op maat of je wilt weten wat voor jou de mogelijkheden zijn stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en ik zal zo snel mogelijk contact met je opnemen!

Wie ben ik?

Ik ben Ines Muilwijk (26 jaar), een van de groepsfitnesstrainers en judoleraren bij Sportschool Muilwijk te Dordrecht. Sport is voor mij altijd de rode draad geweest in mijn leven. Vechtsporten via vaders kant en wedstrijdzwemmen via moeders kant. Dit heeft mij op persoonlijk vlak veel gebracht en heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. Met mijn luier aan liep ik al over de judomat en iets later kwam daar wedstrijdzwemmen bij. Dit heb ik jarenlang met toewijding, discipline en passie gedaan. Met wedstijdzwemmen ben ik gestopt omdat de trainingstijden niet meer te combineren waren met mijn studie geneeskunde, maar judo beoefen ik nog steeds. Elke week sta ik met veel enthousiasme en plezier op de tatami. Inmiddels ben ik in het bezit van mijn derde dan en in 2018 heb ik mijn judoleraar-A diploma behaald.

In 2015 heb ik mijn studie geneeskunde afgerond. Na kort in het ziekenhuis gewerkt te hebben op de afdeling gynaecologie, waar ik vele kinderen ter wereld heb mogen brengen, bleek dat mijn passie voor lesgeven groter was. Daarom heb ik de overstap gemaakt naar docent op de hogeschool, waar ik mijn expertise als geneeskundige kan inzetten om anderen kennis bij te brengen.

Naast mijn hoofdbaan als docente ben ik ook judoleraar, groepsfitness instructrice en sportvoedingsdeskundige. In het geven van groepslessen heb ik inmiddels al 4 jaar ervaring waarbij ik een verscheidenheid aan lessen geef van Les Mills, maar ook meerdere freestyle lessen. Naast het geven van deze lessen sport ik zelf ook nog de nodige uren per week. Ik weet uit ervaring hoe belangrijk voeding daarbij is. De opleiding sportvoeding heb ik in november 2018 afgerond. Met deze kennis en mijn expertise als arts, kan ik je helpen bij het vinden van de juiste voeding om nog meer uit je training te halen en je nog lekkerder in je vel te laten voelen.

Ines Muilwijk

Ines Muilwijk

Groepslessen, Judo, Sportvoedingsadvies